Divendres, dia 5 de juliol a les 22:00
A la plaça de Sant Pere Sallavinera

Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana

Una Shubertíada

Jordi Armengol, piano
Bernat Cor, actor
Anna Romaní, tenor
Xavier Puig, direcció

Ja en temps de Schubert, les vetllades d’un grup d’artistes i amics del compositorvienès a casa de la família Sonnleithner van ser anomenadesSchubertíades. Allàes cantava, es recitava poesia, es creaven obres pictòriques… en un entorn artísticirrepetible, que volem espiar pel forat de la història. Alguns dels famososliederdelcompositor van néixer en col·laboració amb els poetes presents, i s’estrenaren moltesobres per a piano i cambra.

La curta i desgraciada vida de Schubert se sostenia en les amistats que el promovienifins i tot l’allotjaven i mantenien. A més de l’amfitrió, company d’escola, eren assidusa les vetllades el seu amic inseparable Franz von Schobert, els poetes Mayrhofer,Grillparzer o Bauernfeld, que li serviren textos per alslieder, el corpulent baríton del’òpera de Viena, Johann Michael Vogl, que va estrenar i divulgar la seva obra… Tambéfreqüentava les trobades el compositor Anselm Hüttenbrenner, amic de Beethoven, oels germans Lachner, organistes. El pintor Moritz von Schwind immortalitzà el momenten una litografia que recull l’animació de les sessions amb cantants i oients al voltantdel piano de Schubert.

Aquest entorn ens serveix per a escenificar una vetllada sobre la música coral iliederística de Schubert, però també de Haydn, Beethoven o Rossini, que es cultivavenen la Viena de principis del segle XIX. Un espai únic on es troben teatre, poesia ipintura al voltant de la música del gran mestre de la cançó poètica.

Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana

El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana és un dels cors professionals més prestigiosos de l’Estat espanyol. Va ser creat per l’Orfeó Català l’any 1990 amb la missió de difondre la música coral universal, promoure la recuperació del patrimoni
musical català i fomentar la nova creació. El Cor ha estat dirigit per Jordi Casas i Bayer, per Josep Vila i Casañas i per Simon Halsey. Actualment Xavier Puig n’és el director i Jordi Armengol el pianista.

Als seus components se’ls exigeix un alt nivell vocal i artístic, aspectes que aporten al grup un potencial que el converteix en un cor de gran qualitat. Ha estat dirigit per grans mestres, com René Jacobs, Marc Minkowski, Kent Nagano, Simon Rattle, Gustavo Dudamel, Daniel Barenboim, Christophe Rousset, Vladimir Jurowski, Daniele Gatti, Simon Carrington i Fabio Biondi, i ha col·laborat amb els cantants Philippe Jaroussky i Mark Padmore. Des de l’any 2010 la formació és membre de The European Network for Professional Chamber Choirs (TENSO).

A nivell internacional cal destacar-ne el debut en el 2017 en els Proms de la BBC de Londres, la gira amb Jean-Christophe Spinosi i l’Ensemble Matheus en el 2018, i el debut en el festival MÜPA de Budapest en el 2022 amb un programa d’ensalades i madrigals del Renaixement català. Entre les actuacions de l’any 2022 cal destacar la Passió segons sant Joan, de Bach, sota la direcció de Xavier Puig, i les estrenes de Reconnaissance, de Kaija Saariaho, i Invocation to the earth, de Xavier Pagès Corella, sota la direcció de Simon Halsey. També, de la temporada passada 2022-23, assenyalem la interpretació d’obres dels compositors convidats del Palau de la Música Catalana Caroline Shaw i Ferran Cruixent (amb direcció de Júlia Sesé, preparadora del Cor); el concert commemoratiu del centenari de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya que, amb l’objectiu de difondre la música coral a nivell professional per tot el país, es va presentar en gira per tot el territori català en una quinzena de poblacions; la segona col·laboració amb Europa Galante i Fabio Biondi, amb Il ritorno d’Ulisse in patria, de Monteverdi, i la nova col·laboració amb Franco Fagioli i l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versalles, que va incloure dos concerts a l’auditori francès.

De la temporada 2023-24 destaquen les interpretacions de The sacred veil, d’Eric Whitacre, al Palau i al Festival Vocal Saulus de Saragossa, dirigit pel mateix compositor; L’incoronazione di Poppea, de Monteverdi, amb The English Concert, sota la direcció de Harry Bicket, a Palau Òpera; El ratpenat, de Strauss, amb Les Musiciens du Louvre, sota la direcció de Mark Minkowski, al Teatro Real de Madrid i al Théâtre des Champs Élysées de París; i Fedelio, de Beethoven, amb la LA Phil, sota la direcció de Gustavo Dudamel, a Barcelona i en gira per París, Londres i Los Angeles; com també dues produccions pròpies: Un cant a la natura. Un crit a la terra i Una Schubertiada.

Jordi Armengol Puig, piano

Nascut a Prats de Lluçanès (Barcelona) inicià els seus estudis de piano amb Vicenç Prunés a l’Escolania de Montserrat, on també seguí lliçons de violí i orgue sota el mestratge del pare Ireneu Segarra. Posteriorment continuà els estudis de piano amb

Albert Attenelle i de música de cambra amb Jordi Mora a l’Escola de Música de Barcelona. En 1996 es graduà al Conservatori Professional de Música de Tarragona amb premi d’honor. Després es traslladà a Freiburg per estudiar amb Vitali Berzon. Aconseguí resultats destacables en els concursos nacionals de piano de Madrid, Vilafranca del Penedès, Berga i Carlet.

Ha actuat com a pianista acompanyant en el Festival Grec i en el Maig Coral de Barcelona, en els cicles Cambra Coral i Concerts de Tarda al Palau de la Música Catalana, com també a L’Auditori i al Liceu. També ha actuat a l’Auditori Josep Carreras de Vila-seca, a l’Auditori Enric Granados de Lleida, i a Manresa, Tarragona i altres ciutats del territori català. Va participar en el XX Ciclo Música y Teatro al Real Monasterio de San Lorenzo de El Escorial, en el XXI Cicle de Música Clàssica de Peníscola i en el Cicle de Concerts dels Jardins de Can March a Mallorca. Fora del territori espanyol ha actuat a França, Estònia i Guatemala.

Ha ofert concerts amb els directors Jordi Casas, Mireia Barrera, Fernando Marina, Daniel Mestre, Simon Halsey, Josep Vila i Jover, Júlia Sessé, com també amb els compositors i directors Eric Whitacre, Josep Vila i Casañas, Gorka Sierra i Johan Duijck. Ha col·laborat en els assaigs dels directors d’orquestra Salvador Brotons, Edmon Colomer, Antoni Ros Marbà, Salvador Mas, Manel Valdivieso, Josep Pons, Jesús López Cobos, Victor Pablo, Sir Neville Marriner, Helmut Rilling, Daniel Barenboim i Jean- Christophe Spinosi, entre altres.

Ha col·laborat com a pianista acompanyant en les classes de flauta de Magdalena Martínez i de cant amb M. Dayme, R. Smith, Dolors Aldea, Elena Copons i Ana Luisa Chova, entre altres, a Barcelona, Terrassa, Tortosa, així com en el Curs Internacional de Dénia, Festival de Música de Tarragona i Curs Internacional d’Interpretació Històrica de la Música de la Fundació “la Caixa”. Ha estat repertorista en les classes d’oboè i fagot a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i professor de piano i música de cambra a l’Escola de Música de Barcelona. Com a compositor, ha publicat obres a l’Editorial Boileau i ha enregistrat un CD de l’obra coral i pianística del compositor

Cristòfor Taltabull amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Es dedica a la música de cambra amb diverses formacions i als recitals amb cantants, en què treballa habitualment amb les sopranos Elena Copons, Ulrike Haller i amb el baríton Josep-Ramon Olivé, amb els quals ha participat en nombrosos concerts en festivals i cicles, com ara a l’Auditori de Barcelona, la Pedrera, Schubertíada de Vilabertran, al prestigiós cicle Echo Rising Stars, LIFE Victoria, Cicle de Música Catalana Joan Manén, així com al cicle Intèrprets Catalans al Petit Palau. Actualment és el pianista del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana dirigit per Xavier Puig.

Bernat Cot Ponti, actor

Bernat Cot Pontí és llicenciat en art dramàtic a l’Institut del Teatre de Barcelona. També s’ha format en cant, dansa jazz i claqué.

D’entre els muntatges teatrals en els quals ha participat destaquen: Pares normals, de M. Artigau i els Amics de les Arts, direcció S. Belbel, Teatre Poliorama (2022); Els Secundaris, de B. Cot i L. Aubert, direcció A. Aubert, El Maldà (2022); Cantando bajo la lluvia, de A. Green i B. Comden, direcció À. Llàcer, Teatre Tívoli (2021-22); La tienda de los horrores, de H. Ashman i A. Menken, direcció A. Llàcer, Grec 2019 i Teatre Colisseum (2019-20); Pel davant i pel darrere, de Michel Frayn, direcció A. Herold, Teatre Borràs (2018); Gente Bien, de La Cubana, Teatre Colisseum (2016-17); Molt soroll per no res, de W. Shakespeare, direcció A. Llàcer, TNC (2015); Campanades de boda, de La Cubana, Teatre Tivoli, gira per Espanya (2011-2014); Búfals de P. Miró, gira per Catalunya (2009) o L'inspector, de N. Gógol, Versió: J. Galceran; direcció S. Belbel, TNC (2009).

És membre fundador de la companyia. Els Pirates Teatre (2001) amb qui ha participat en la majoria dels seus espectacles i amb la qual gestiona la sala de teatre El Maldà (2013).

En els últims mesos, a més, també ha pres part com a actor en projectes com Apropa Cultura, de la Banda Municipal de Barcelona a l’Auditori, i ha estat codirector del concert del quarantè aniversari de la Cobla Sant Jordi.

Xavier Puig i Ortiz, director

Nascut en 1973 a Cervera (Lleida) comença els seus estudis musicals al Conservatori Municipal d’aquesta ciutat, ampliats posteriorment al Conservatori Professional de Badalona on obté el Títol Superior de professor d’harmonia, contrapunt, composició i instrumentació, sota el mestratge de M.A.Hurtado, M.Roger, B.Casablancas i J.Soler.

Paral·lelament s’inicia en la direcció coral en els Cursos Internacionals de Direcció Coral de Lleida, on estudia amb els mestres Josep Prats, Johan Duijck, Laszlo Heltay i Jordi Casas (1990-94). Continua la seva formació com a director coral en els Cursos Europeus de Direcció impartits pel professor Pierre Cao a Catalunya (1996-98) i a l’Academie International de Pontarlier (França) (1997-98).

S’introdueix en la direcció orquestral amb el mestre Salvador Mas i en 1999 és admès a la Universität für Musik und Darstelende Kunst de Viena, on cursarà els estudis de direcció d’orquestra, sota el mestratge de Leopold Hager.

És director titular de l’Orquestra Simfònica del Vallès i del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, de l’Orquestra de Girona i el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida. En l’àmbit operístic fundà la companyia d’òpera de cambra l’Òpera de tres rals, dedicada a l’òpera de petit format, i actualment dirigeix diversos títols en el cicle Òpera al Palau.

És professor d’orquestra i direcció a l’ESMUC. Ha estat director convidat en nombroses orquestres de joves, i actualment dirigeix el Curs de Direcció de l’Orquestra de Terrassa.