Dissabte, dia 6 de juliol a les 22.00h
A la plaça de Sant Pere Sallavinera
Escola catalana del contrabaix
Leon Bosch, contrabaix
Giovanni Bottessini fou un dels més grans contrabaixistes de la història i tant les seves interpretacions plenes d’elegància i virtuosisme com el seu mètode i la seva obra van marcar molts músics. Entre els seus hereus a Catalunya van sobresortir Valls, Cervera i Torelló. Valls va escriure un mètode, va compondre obres per a l’instrumenti va formar la majoria de contrabaixistes del país. La seva influència fou decisiva en una generació de músics posterior, encapçalada per Torelló i Cervera. Mentre que Torelló va ser alumne de Valls i va desenvolupar una escola de l’instrument als Estats Units, on va ser primer contrabaixista de l’Orquestra de Filadèlfia, Cervera fou un músicessencialment autodidacte; actuà com a solista, creà un mètode molt particular i va compondre més de cinquanta obres.
Leon Bosch, contrabaix
Considerat un dels millors contrabaixistes del món, combina la seva faceta d’intèrpret amb la direcció d’orquestres simfòniques i de cambra. Originari de Sud-àfrica, fill d’un activista polític i ferm defensor dels drets humans, es gradua a la Universitat de Ciutat
del Cap i deixa enrere el règim apartheid per completar els seus estudis a la Royal Northern College of Music de Manchester, adoptant la nacionalitat britànica l’any 2000.
Des dels 17 anys Leon Bosch ha tocat com a intèrpret convidat amb reconeguts músics i agrupacions, entre els quals Pinchas Zukerman, Elisabeth Leonskaja, Ivry Gitlis, Lindsays, Brodsky Quartet i Zukerman Chamber Players; i durant trenta anys sota el
mestratge de grans directors en orquestres com la Philharmonia, la BBC Philharmonic, la Royal Liverpool Philharmonic, la Hallé Orchestra o la prestigiosa Academy of St. Martin in the Fields. Des de l’any 1985 és professor de contrabaix al Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance de Londres i actualment imparteix classes magistrals arreu del món.
En la seva faceta d’intèrpret solista, Bosch és un virtuós contrabaixista que ha realitzat concerts a tot el món i ha enregistrat 16 cedés que testimonien tant el compromís per la difusió del gran repertori per a contrabaix com la recuperació de tres compositors- contrabaixistes catalans com són Pere Valls, Josep Cervera Bret i Antoni Torelló, els puntals de l’anomenada Escola Catalana del Contrabaix. Malgrat no haver tocat mai a Catalunya, Leon Bosch té enregistrada l’obra integral de Pere Valls i un disc monogràfic
de Josep Cervera Bret.
Arran del seu compromís per la recuperació de repertoris fundà l’orquestra de cambra I Musicanti i de l’editorial I Musicanti Publishing, ambdues amb un objectiu comú: fer èmfasi i difondre obres arraconades de grans compositors o grans obres de compositors que han caigut en l’oblit. Entre els seus darrers projectes, reflex de les seves arrels, cal destacar la formació de la Ubuntu Ensemble i l’enregistrament del disc The South African Double Bass; així com l’encàrrec d’obres a compositors
contemporanis reconeguts per tal d’expandir i diversificar un variat repertori per al contrabaix. Actualment treballa en l’edició del seu primer llibre, A Suitcase and a Dream, que recull el viatge des dels seus orígens fins a les sales de concert més prestigioses. D’altra banda, Leon Bosch ha col·laborat en programes de la BBC Radio 3 i 4, i ha escrit per a les revistes The Strad, Classical Music, Musical Opinion i la BBC Music.
Lluís Rodríguez Salvà, piano
Format a Barcelona i Nova York sota el guiatge de Luiz de Moura Castro, Maria Jesús Crespo i Byron Janis, ha gaudit també del contacte puntual d’artistes com Alícia de Larrocha, Martha Argerich, Daniel Barenboim o Joaquín Achúcarro. Guanyador de vint-i-cinc premis, ha consolidat una intensa carrera com a músic solista i de cambra que li ha permès captivar audiències de quatre continents, amb una entusiasta acollida de públic i crítica destacant-ne la seva maduresa i profunda sensibilitat, temperament emocional i intel·ligència interpretativa.
Ha compartit escenari amb el violoncel·lista Lluís Claret i el trompista Philip Myers, i ha actuat amb orquestres simfòniques com OBC, RTVE, Sevilla, Castella i Lleó o Mar del Plata, sota les batutes de E. Oue, U. Mund, M. Atzmon, J. Semkow i S. Brotons. Ha exercit de docent als conservatoris superiors de música d’Aragó i del Liceu de Barcelona, i actualment al Centre Superior Musical Arts de Madrid, a banda de d’oferir cursos arreu del món, un bagatge que ha plasmat en el llibre Falsos mites del piano (Riurau).
Doctor “cum laude” en Musicologia i Història de l’Art per la Universitat d’Oviedo, ha publicat l’edició crítica en dos volums de les obres per a tecla de Pau Marsal (Tritó) i, properament, sortirà l’edició en tres volums dels escrits literaris d’Isaac Albéniz (Ficta). Paral·lelament, vehicula la seva sensibilitat envers els drets dels músics tant des de la presidència de l’Associació Catalana d’Intèrprets de Música Clàssica (ACIMC) com en les vocalies de l’Acadèmia Catalana de la Música i la Unión de Músicos Profesionales
(UdM).