Divendres, dia 6 de juliol a les 22.00h
A la plaça de Sant Pere Sallavinera

DIÀLEGS I IMPROVISACIONS

D’Orient a Occident i de l’Antic al Nou Món

Ferran Savall, veu i tiorba; David Mayoral, percussions;
Jordi Savall, viola de gamba i direcció

1a. part

De l’Orient
Paxarico tu te llamas (instrumental)  Tradicional sefardita de Sarajevo
Noumi, noumi yaldatii                       Nana tradicional d’Israel
Nastaran (instrumental)                     Tradicional de l’Afganistan
Marinero soy de amor Música sefardita / Miguel de Cervantes (text)

Ostinatti de l’Antic Món
Diego Ortiz
Passamezzo antico
Romanesca – Passamezzo moderno

Les tradicions de Catalunya
Mireu el nostre mar Tradicional catalana / F. Savall / Manuel Forcano (text)
El Mariner Tradicional catalana / F. Savall

2a. part

De l’Occident
Muzettes I-II Marin Marais
J. Savall (improvisacions i variacions)

Diàlegs: Les tradicions vives de la Mediterrànea
Apo xeno meros de Grècia
Durme, hermosa donzella Cançó de bressol sefardita (Rodes)
Ghazali tal jàhri (instrumental) del Marroc
Üsküdar de Turquia

Ostinatti del Nou Món
Canarios (improvisacions)
Folías Criollas / Jarabe loco Improvisacions sobre Antonio Valente i Les tradicions jarochas

Comentari de les obres: Miquel Desclot, poeta

Jordi Savall i Bernadet,  lira de gamba (viola de gamba soprano), itàlia circa 1500, viola de gamba baixa de 7 cordes de Barak Norman, Londres 1697 i direcció.

Igualada, 1941.

Celebrem rebre la visita d’aquest home del nostre temps. El mestre, l’intèrpret virtuós, l’investigador i l’humanista. Aquest anoienc universal, viatger infatigable i hereu dels grans mestres. A quants no us vindria de gust presenciar avui un concert de Pau Casals?

Jordi Savall és el fundador, amb Montserrat Figueras, dels grups Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989). Fa més de cinquanta anys que recupera obres oblidades, ja sigui amb la seva viola de gamba, de la qual és considerat un dels millors intèrprets mundials, ja sigui com a director d’orquestra, amb què continua fascinant el món sencer. Sempre compromès en l’entesa dels pobles, és ambaixador de la Unió Europea pel diàleg intercultural i “Artista per la Pau” en el programa “Ambaixadors de Bona Voluntat” de la UNESCO.

La seva llarga i fecunda carrera (més de 230 discs enregistrats) ha estat premiada amb nombroses distincions, en què destaquen els títols de Doctor Honoris Causa de les universitats d’Evora (Portugal), Barcelona, Lovaina (Bèlgica), Basilea (Suïssa) i d’Utrecht (Països Baixos), com també la legió d’honor de la República Francesa, la medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya i el Premi Léonie Sonning, considerat el premi Nobel de la música. En el 2015 va rebre el premi Helena Vaz da Silva i en el 2017 el premi Ciutat de Barcelona i el premi Pau Casals de la Cultura, concedit pel Govern de la Generalitat de Catalunya en la seva primera edició.

El seu repertori abraça la música medieval, renaixentista, barroca i del classicisme, i de manera destacada el patrimoni musical de la Mediterrània. Tot plegat el porta a voltar tot el món amb més de cinquanta concerts l’any. Tot això fa de la figura del Mestre Savall un exponent destacat en la recuperació de la música històrica.

Ferran Savall, veu i tiorba

Basilea, 1979.

Fill de Jordi Savall i de Montserrat Figueras ha crescut en un ambient musical immillorable.

En el 2004 inicia l’aventura de tocar professionalment amb la seva família, seguida de l’enregistrament del disc Du temps & de l’instant que els porta a realitzar concerts per tot el món. Des del 2005 col·labora amb la ballarina i coreògrafa índia Shantala Shivalingappa en diversos projectes i amb músics com Chitravina N. Ravikiran, Thodur Madabusi Krishna, Subash Chandra, Prabhou Edouard i Wassim Soubra.

En el 2008 enregistra Mireu el nostre mar, amb l’ajuda de Mario Mas i la participació de Jordi Gaspar, Javier Mas, Dimitris Psonis i altres. La bona rebuda del disc a França el porta a tocar sovint allà en format de trio amb Mario Mas i Jordi Gaspar, amb qui manté una intensa relació professional. També ha col·laborat amb artistes com Driss El Maloumi, Nedyalko Nedyalkov, Razmik Amyan, Gaguik Mouradian i Hakan Güngör, amb qui recentment ha tocat a Turquia amb el Grup Pandora.

Ha col·laborat també amb projectes com Gèmini i l’espectacle de poesia Una música de cavalls negres. Finalment, en el 2014 presenta el projecte IMPRO, un recull d’instantànies musicals que provenen d’un passat que es fa present a partir de l’espontaneïtat.

Ferran Savall és un cantant autodidacte a la recerca de la veu natural. Ha explorat músiques del món, del Pakistan, de l’Índia, d’Armènia, entre altres, però sempre defugint l’especialització d’estil, cercant tastets tècnics per a incorporar en les seves improvisacions. La seva base vocal és reforçada amb classes de tècnica vocal amb Dolors Aldea. Els seus primers espais d’aprenentatge i realització van ser les places i els carrers del barri de Gràcia a Barcelona i el desaparegut bar SiNo de l’escriptor veneçolà Armando Luigi Castaneda.

David Mayoral, percussions

Comença la seva formació musical junt amb l’Hebe Onesti (educació auditiva) i amb el Mestre Horacio Icasto (piano).

La seva singladura pel món de la percussió clàssica s’inicia amb Juanjo Guillem. Posteriorment s’interessa per la percussió històrica i rep classes del Mestre Pedro Estevan.

Paral·lelament estudia percussió àrab i completa la seva formació amb cursos i classes magistrals de Glen Vélez (req i frame drumming), Keyvan Chemirani (zarb) i Pejman Haddadi (zarb i daff).

Desenvolupa gran part de la seva activitat amb grups dedicats a la música medieval, renaixentista i barroca (L´Arpeggiata, Mudéjar/Begoña Olavide, Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Kapsberger  Ensemble, Eduardo Paniagua, Axivil, Orphenica Lyra, Camerata Iberia, Dufay Colletive, Cuarteto de Urueña, Ensemble L´Amoroso, Les Sacqueboutiers), amb els quals ha actuat per tot Europa i per nombrosos països del món  (Festival de Músiques Sagrades de Fes, Institut Cervantes de Beirut, Òpera d’El Caire a Egipte, Síria, Tunísia, Festival d’Oud de Jerusalem, Kuwait, Fira del Llibre a Cuba, Brasil, els Estats Units, etc.)

En el camp de les músiques ètniques i de fusió ha actuat amb grups com Ràdio Tarifa, Luis Delgado, Cuarteto de Javier Coble, Albaraka, Alquimia i amb el ballet flamenc de Joaquín Ruiz. Forma part del trio Trànsit, en què és presentat d’una manera pedagògica un viatge per les tradicions musicals de l’Índia, Cuba o el Pròxim Orient a través dels seus instruments de percussió.

Ha tocat en nombroses companyies de dansa oriental, destacant la companyia Hispano-Àrab de Dansa de Shokry Mohamed, la companyia Al-Andalus Dansa dirigida per Nesma (Julia Salmerón) i la companyia de Danses del Món (Cristiane Azem i Lenna Beauty).

Menú