Dissabte, dia 7 de juliol a les 22.00h
A la plaça de Sant Pere Sallavinera

EL MESSIES DE HÄNDEL

Coral Cantiga
Orquestra de Cambra Terrassa 48

Mireia Tarragó, soprano; Elisenda Arquimbau,
mezzosoprano; Albert Casals, tenor; German de la Riva,
baix; Quim Térmens, concertino; Josep Prats, direcció

1a. Part

1. Obertura.
2. Recitatiu acompanyat (tenor). Comfort ye my people.
3. Ària (tenor). Every valley
4. Cor. And the glory of the Lord
5. Recitatiu acompanyat (baix). Thu saith the Lord
6. Ària (contratenor). But who may abide
7. Cor. And he shall purify
8. Recitatiu (contralt). Behold, a virgin shall conceive
9. Ària amb cor (contralt). O thou that tellest
10. Recitatiu acompanyat (baix). For behold, darkness shall cover the earth
11. Ària (baix). The people that walked
12. Cor. For unto a child is born
13. Simfonia pastoral. Només compassos 1 a 11.
14 a. Recitatiu (soprano). There were shepherds
14 b. Recitatiu acompanyat (soprano). And lo, the angel of the Lord
15. Recitatiu (soprano). And the angel said unto them
16. Recitatiu acompanyat (soprano). And suddenly
17. Cor. Glory to God
18. Ària (soprano). Rejoice greatly, o daughter of Zion
19. Cor. His yoke is easy

2a. Part

20. Cor. Behold the Lamb of God
21. Ària (contralt). He was despised (fins c.49)
22. Cor. Surely He hath borne ous griefs
23. Cor. And with his stripes
24. Cor. All we like sheep have gone astray
25. Recitatiu acompanyat (tenor). All they that see him
26. Cor. He trusted in God
27. Recitatiu acompanyat (tenor). Thy rebuke hath broken his heart

28. Ària (tenor). Behold and see
29. Cor. Lift up your heads
30. Cor. The Lord gave the word
31. Ària (soprano). How beautiful
32. Ària (baix). Why do the nations
33. Cor. Let us break
34. Recitatiu (tenor). He that dwelleth in heaven
35. Ària (tenor). Thou shalt break them
36. Cor. Hallelujah
37. Ària (soprano). I know that my Redeemer liveth
38. Cor. Since by man come death
39. Recitatiu acompanyat (baix). Behold, I tell you a mystery
40. Ària (baix). The trumpet shall sound
41. Cor. Worthy is the Lamb that was slain

Comentari de les obres: Miquel Desclot, poeta

Josep Prats, director

Nascut a Sant Feliu de Llobregat l’any 1953, Josep Prats va estudiar als conservatoris de Barcelona i Badalona, i seguí cursos de direcció amb Antoni Ros Marbà, com també de direcció coral professats per Jordi Casas, Erwin List, Laszlo Heltay, Pierre Cao i Michel Corboz.

A més de diverses agrupacions corals que ha dirigit aquests darrers anys (Coral Allegro, Corals de l’Arc), actualment es fa càrrec de la Coral Cantiga (Barcelona) i del Cor Ciutat de Tarragona (Tarragona). Ha estat professor de l’Institut del Teatre de Barcelona i del Conservatori Superior de Música del Liceu, director associat del Coro de Radiotelevisión Española (Madrid) i director convidat per diferents cors, tant amateurs com professionals (Capella de Santa Maria del Mar, Cor Nacional d’Homes d’Estònia, etc.). També és director del programa Cantània, que organitza anualment el Servei Pedagògic de l’Auditori de Barcelona.

Josep Prats ha treballat en nombrosos festivals corals nacionals i internacionals celebrats a França, Bèlgica, Anglaterra, Alemanya, Portugal, l’Argentina i Xile, i en les darreres edicions del festival Europa Cantat, a Linz (Àustria), Nevers (França) i Barcelona. També ha estat membre de jurats de competicions corals nacionals i internacionals a Tolosa, Trelew, Amiens, Riva del Garda, Des Moines, Maasmechelen, etc., i sovint imparteix cursos de direcció coral a Catalunya, Espanya, França, els Països Baixos, Portugal, Xile, el Brasil i l’Argentina. Responsable tècnic de la Federació Catalana d’Entitats Corals en dos períodes, també ha format part del Permanent Music Committee de la Federació Europea de Joves Corals-Europa Cantat. Ha estat director musical dels Cursos Internacionals de Lleida i actualment té la responsabilitat artística de la Setmana Cantant de Tarragona.

A més dels compromisos artístics confirmats en diverses ciutats espanyoles, en els pròxims mesos Josep Prats està convidat a dirigir a Bèlgica, Hongria, Xile i l’Uruguai.

Quim Térmens, concertino

L’OCT48 és dirigida des del violí per Quim Térmens, músic sabadellenc que rep la seva primera formació al violí de la mà d’Ofèlia Rodrigo i posteriorment estudia amb el violinista i mestre Gonçal Comellas, amb qui es forma musicalment i realitza els seus estudis superiors. Ha rebut també classes magistrals dels violinistes Arkadi Futer i Michel Barta.

Ha estat membre de l’Orquestra de Cambra del Palau de la Música Catalana i de l’Orquestra de Cambra Gonçal Comellas. Actualment realitza el seu treball més “cambrístic” en el projecte Arcattia, amb concerts per tot el país i Costa Rica i ha estat guardonat, entre altres, amb el premi Xavier Montsalvatge. En el terreny pedagògic s’ha format amb personalitats com Sheila Nelson, Vaartan Manoogian i Mimi Zweig. Desenvolupa la seva tasca docent al Conservatori de Música de Vic com a mestre de violí i director de les seves orquestres de corda i és convidat en xerrades sobre pedagogia, jurat de concursos instrumentals i de cambra, director de diverses trobades d'orquestres juvenils i com a mestre de violí en el Curs Internacional de Música Principat d’Andorra. També és el director artístic del “Festival BBVA de Música Religiosa de Vic”.

Mireia Tarragó Celada, soprano

Nascuda a Tarragona l’any 1995. Realitzà els estudis professionals de guitarra i cant a la seva ciutat natal, i recentment ha finalitzat els estudis superiors de cant a l’Escola Superior de Música de Catalunya amb Margarida Natividade. Actualment cursa el Màster d’Interpretació del Lied Victoria de los Ángeles a la mateixa escola. Forma part de la llista de col·laboradors del Cor del Gran Teatre del Liceu, i hi participa en diverses produccions.

Ha guanyat diversos premis, formant duo amb la pianista Marina Pelfort, com ara el Premi de Noves Creacions Musicals de l’Auditori Eduard Toldrà de Vilanova i la Geltrú. Juntes han participat en el cicle de concerts del Jardí dels Tarongers, a la casa Bertomeu de Barcelona, amb un concert dedicat a Clara Schumann.

Ha estat becada dues vegades per la Fundació Victoria de los Ángeles i ha participat durant dos anys consecutius en el festival Life Victoria, com a New Generation Artist.

Debutà, pel desembre del 2016 com a solista en l’oratori El Pessebre de Pau Casals a l’Auditori Nacional de Bordeus, i interpreta sovint el personatge Micaëla de l’òpera Carmen de Bizet, al Palau de la Música Catalana. Aquest estiu debutarà a la Schubertíada de Vilabertran, dins l’Acadèmia impartida per Wolfram Rieger.

Elisenda Arquimbau,  mezzosoprano

Nascuda a Barcelona, ha estat alumna de Miriam Alió, Ma Dolors Aldea i Cinthia Sanner. Ha assisitit a la master class amb Kurt Widmer , Maria Luisa Chova, Marcel Boone I Giovanna di Rocco.

Compagina l’activitat concertística amb la docència, treballant com a professora de cant  a l’Escola coral de l’Orfeó Català.

Com a cantant aborda principalment l’oratori i el lied amb  obres com el Messies de Händel, la Passi segons St Mateu, i el Magnificat de JS Bach, Petite Messe Solennelle de G. Rossini,Stabat Mater de Dvorjak entre altres.

També ha cantat els rols de Sorceres i de Dido de l’òpera Dido i Eneas, de Henry Purcell.

De l’any 1995 al 2004 va ser membre del Cor de Cambra del Palau de la Música de Barcelona, en què col·labora amb regularitat.

Albert Casals, tenor

Nascut a Barcelona, comença els estudis musicals a l’Escolania de Montserrat. Posteriorment inicia els estudis de cant amb els professors Xavier Torra i Joaquim Proubasta, i més tard amb Mariella Devia, Carlos Chausson i Dalmau González.

Va formar part del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana. Després, una vegada iniciada la carrera solística, ha actuat en diversos teatres o auditoris com l’Auditori de Barcelona, al Palau de la Música de Barcelona, el Gran Teatre del Liceu, Teatro Real de Madrid, Auditori Nacional de Madrid, entre altes, com també en països com França, Itàlia, Alemanya o Corea.

El seu repertori inclou tant oratoris, des de Bach, Hendel, Mozart o Hydn, com títols operístics de compositors com ara Donizetti, Bellini, Verdi o Puccini.

German de la Riva, baix

Nascut a Barcelona, començà els seus estudis musicals a l’Escolania de Montserrat i els continuà al conservatori de Barcelona.

Estudià cant amb el mestre Jordi Albareda, amb la degana de la Facultat vocal de la Universitat Musical Nacional de Sofia, la Sra. Mila Diulguèrova, amb el mestre Kurt Widmer de l’Schola Cantorum Bassel i, últimament, amb la soprano Marta Matheu.

Forma part del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana des de l’any 2000, amb el qual ha actuat de solista en nombroses ocasions. És component de l’octet de música antiga “De Canendi Elegantia”, del quartet d’homes a cappella “The Minstrels Quartet”, del trio especialitzat en musicals “Fool of Music”, del quartet especialitzat en Barbershop “Metropolitan Union” i del quintet especialitzat en música moderna a cappella “Kundala”. També és el xantre principal de la catedral de Barcelona.

El seu repertori solístic va des de la cançó antiga fins als musicals moderns (Jean Veljant, Els Miserables, Osman de Mar i cel), passant per l’oratori (Requiem de Mozart, Carmina Burana de Carl orff ), el lied (Winterreise de Schubert) o l’òpera (Elisir d’amore de G. Donizetti, Dido i Eneas de Henry Purcell).

Orquestra de Cambra Terrassa 48

Comptant amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, l’Orquestra de Cambra Terrassa 48 és una formació estable especialitzada en el repertori escrit per a cordes. Fundada en la seva forma i filosofia actuals l’any 2000, el conjunt ha donat un gran impuls i difusió a la música per a formació d'orquestra de cordes amb uns programes que combinen investigació i proximitat.

L’OCT48 ha realitzat concerts per tota la geografia catalana i per l’Estat espanyol, ha col·laborat en importants produccions simfònico-corals i ha fet enregistraments pels segells Ars Harmònica, Ma de Guido, la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió i pel Centre Robert Gerhard. Destaquen també col·laboracions amb directors com Laszlo Heltay, Josep Vila, Mireia Barrera, Xavier Puig, Michael Thomas, Barry Sargent, Gonçal Comellas o Pep Prats, solistes com Mireia Pintó, Gerard Claret, Jordi Domènech, Daniel Ligorio, Vladislav Bronevetzky, Maria Hinojosa, Ashan Pillai, Alba Ventura, Joaquín Palomares, Isabel Monar, Ara Malikian, Claudi Arimany, Darko Brlek o Kai Gleusteen i agrupacions com la Coral Cantiga, Coral Sant Jordi, el Cor Enric Granados de Lleida, el Cor de Cambra de l’Orfeó Català i Kimbala Percussions, entre altres.

En la seva recerca de literatura per a orquestra de cordes, l’OCT48 ha realitzat primeres audicions a Catalunya de nombroses obres per a aquesta formació i també a nivell europeu, destacant l'estrena continental de “The Passion of Mary” de Howard Blake amb el mateix compositor a la direcció, com també estrenes d’obres d'autors catalans com A. Guinovart, M. Caselles, J. Cornudella, T. Peire, A. Puig, F. Cruixent, J. LL. Guzman, C. Cases… i primers enregistraments d'obres de R. Lamote de Grignon, Joan Manén i Manuel Oltra, impulsant així la seva voluntat de difusió, recerca i globalització del fet musical i també a nivell de país.

L’OCT48 ha explorat nous camins musicals i escènics amb la creació d’espectacles multidisciplinaris de producció pròpia com Carmen, de Shchedrin; Giovanni S.E. i Gudbranstal, les històries de Peer Gynt;, la coproducció juntament amb el Festival de Pasqua de Cervera de “Remena Nena” amb Arnau Tordera i Jordi Domènech, col·laboracions amb cantants com Pep Sala, en l’espectacle “Una nit amb orquestra” i Sisa, amb qui estrenen “Arriba una cançó”, i amb formacions jazzístiques com el Manel Camp Trio i Carles Cases amb qui estrenen l’obra “Araguaia” amb textos de Pere Casaldàliga.

Amb la voluntat d’incentivar el coneixement i la il·lusió per la música clàssica entre els més petits, l’OCT48 ha dut a terme nombroses iniciatives pedagògiques. Destaquen la seva tasca directa en el projecte “assaig obert” i els espectacles infantils "Telemann i la història d’en Quixot, El botó de Haendel, Popoff, un compositor despistat" i Els quadres de Hartmann els quals han estat programats per sales d’arreu de Catalunya.

Atesa la gran acceptació general i el beneplàcit de la crítica vers els seus programes basats en la investigació i difusió de la música escrita per a cordes a nivell global, l’OCT48 ha programat ininterrompudament des de l’any 2000 la seva temporada de concerts a la ciutat de Terrassa, i des de la temporada 2004-05 és orquestra resident al nou Auditori Municipal de Terrassa, on actualment ofereix el seu cicle estable de concerts.

Coral Cantiga

A Barcelona, en el popular i prestigiós marc dels Lluïsos de Gràcia, va néixer l’any 1961 la Coral Cantiga, fundada per Leo Massó. N’han estat directors el mateix Leo Massó, Oriol Ponsa, Edmon Colomer i- des de l’any 1981- Josep Prats.

El seu repertori inclou obres a cappella i moltes de les grans obres simfònico-corals de totes les èpoques i estils, que ha interpretat en col·laboració amb prestigioses orquestres catalanes i estrangeres (Orquestra Ciutat de Barcelona i Nacional de Catalunya, Orquestra Simfònica del Vallès, English Chamber Orquestra, Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra, Orquestra de Cambra Terrassa 48, etc).

Ha fet nombrosos enregistraments per a ràdio i televisió (Catalunya Música, RNE, TVC, TVE) i ha ofert concerts a les principals sales de Barcelona (Palau de la Música Catalana, Auditori) i en importants festivals i temporades d’aquesta ciutat (Setmana de Música Religiosa, Festival de Música Antiga, Euroconcert, Ibercàmera, Festival Grec, etc.). També ha actuat al Palau de la Música de València, al Festival de Música Religiosa de Cuenca, a l’Auditorio Nacional de Música de Madrid i en diversos festivals internacionals (Autun, Loughborough, Flandes…).

Ha estat dirigida , entre altres mestres, per Oriol Martorell, Salvador Mas, Antoni Ros Marbà, Salvador Brotons, Manel Valdivieso, Gerassin Voronkov, Perre Cao, Laszlo Heltay, Hohan Duijck, Fernando Eldoro, Marcos Leite, Werner Pfaff, Trevor Pinnock, Néstor Andrenacci, Dan- Olof Stenlund, etc.

Entre les produccions pròpies dels últims anys cal destacar tres espectacles poètico-musicals sobre textos de Rainer Maria Rilke, Federico García Lorca i diversos poemes catalans (Ausiàs March, Jacint Verdaguer, Josep Carner i Salvador Espriu).

També ha col·laborat amb Maria del Mar Bonet en diversos concerts i en l’enregistrament del seu disc Amic, Amat (2004). Ha interpretat La Passió segons sant Joan, de J.S. Bach (2003 i 2005) i el “Rèquiem alemany”, de Johannes Brahms (2008 i 2012).

Ha actuat a les Nits Culturals en els anys 1999, amb la producció “Petite Messe Solennelle” de Gioacchino Rossini, i 2007, amb obres de Vivancos, Piazzolla i Palmeri.

La Coral Cantiga és membre de la Federació Catalana d’Entitats Corals, de la federació Europea Europa Cantat i de la International Federation for Choral Music.

Menú